Pameran pembinaan teknologi CRCP di CREaTE, Melaka

As-Salam,
Kali ini aku ingin menulis berkenaan Seminar on Cement and Concrete Application
yang telah berlangsung pada 1 sehingga 2 Ogos 2018.
Adalah dimaklumkan projek kami terlibat bagi pameran di booth bagi
Projek Central Spine Road; Seksyen 3H : Felda Telang ke Kg. Sebarang Jelai
bagi penggunaan teknologi Continuous Reinforce Concrete Pavement (CRCP) 
iaitu dengan ayat mudah penggunaan teknologi pembinaan jalan konkrit menggunapakai konkrit
dan besi sebagai base di bawah bertujuan sebagai joint.
Pameran ini telah berlansung selama 2 hari dan buat pertama kali aku terlibat dengan
pameran ini sekaligus sebagai ketua bagi menguruskan di booth ini.
Ternyata bukan senang untuk menguruskan pemeran ini kerana sudah terbiasa aku membantu sahaja.
Disebabkan aku terlalu manja kot...hahaha
D-day b4 pameran aku datang berlengang sahaja dan dikala sampai tengok kebanyakan booth pameran telah membuat persedaan dan sample bahan.
Aku menjadi cuak kerana aku telah menyediaan bahan2 untuk ditampal namun tiada board
oleh kerana diberi masa yang singkat untuk setting booth aku telah membeli barang2 keperluan
di bandar yang terdekat adalah iaitu di bandar Tampin
alhamdullah aku telah mendapat barang2 keperluan tersebut dengan mudah
kerana aku sudah terbiasa di bandar tersebut semasa aku study dahulu kerana bandar outing
ku adalah di Tampin kerana asrama sekolah aku adalah di Kuala Pilah
bandar yang terdekat adalah di Tampin
jika di bandar Kuala Pilah serupa pekan mati bagi aku..😌(maaf sila jangan kecam)
ok berbalik kepada setting booth

gambar kereta posing di hadapan pejabat CREaTE

pameran ini kami menumpang dengan booth inovasi JKR
gambar penyediaan booth tampal menampal... 
terima kasih
kepada pembantuku cik Linda dan sudara Shamsul
dan en. Mat dan en. Talmizi yang turut membantuku

akhirnya booth ini siap di setting dengan jayanya
bunting telah disiapkan di tapak dan telah diprint di Gua Musang

manakala keychin dan pen telah ditempah di AKS Sport Bangi
dan dapat disiapkan dalam 3 hari sahaja
nak urgent memerlukann kos tambahan sedikit ye

contoh flyers semasa pameran tersebut

dan pada hari pertama pada 1hb. booth kami telah disinggah oleh bos-bos 
Dato' Ir. Dr. Meor Abdul Aziz, Dato' Ir. Che Noor Azeman bin Yusoff (x-bosku), 
Ir. Hj. Zulakmal nin Hj. Sufan dan Ir. Abdul Mutalif Adbul Hamed
gambar seperti di bawah:



gambar kami2 di booth utk hari pertama 
bersama wakil HOPT dan S.O projek bersama WPP
namun pic golap la pulak 😣

pada hari pertama juga ada presenter paper bertajuk 
Experiences of Construction of Concrete Pavement
daripada salah satu sahabat ku iaitu saudara Raduan mewakili bagi x-bosku
walaupon aku agak kebosanan namun not bad la 😈

dan berakhirnya pameran pada hari pertama dengan jayanya.

Pada hari kedua bermula pada jam 9.30am dan untuk hari kedua ini operasi merayap di booth2 pameran untuk mengutip2 goodies bag daripada booth2 pameran.

gambar diambil pada hari ke-2 
aku nampak seperti gomok dan pendek disitu 😝

terdapat juga sample bahan pameran dari booth C&CA

Antara2 gambar2 yang menarik sepajang bengkel tersebut:

contoh design bunting

antara slide2 yang dibentang 
cost comperasion bagi pembinaan CRCP dan pavement biasa
 


 turut diperkenalkan penggunaan teknik JRCP semasa bengkel tersebut
panggunaan teknik pemasangan dowel bar bagi mengurangakan 
megunapakai  reinforcement yang terlalu banyak (kerana dikuatiri harga besi yang semakin mahal)

pada last day turut diadakan 
panel perbincanggan bagi 
penggunaan teknik concrete pavement ini

Antara kelebihan penggunaan concrete pavement adalah:
- bagi di peringkat pembinaan memang mengambil kos yang agak mahal namun mempunyai ketahanlasakan yang agak lama setakat ini masih didalam study case melebihi 30 tahun
- dan x memerlukan penyelenggaraan yang banyak berdanding flexible pavement biasa yang kebiasaan akan berlubang, crack, dan lain-lain


jika anda mempunyai komen sila 👇 tulis di ruangan di bawah ini.
Ok, sekian terima kasih.


2 ulasan:

  1. Salam Puan, saya Zulaiha dan sedang menjalankan kajian master di sebuah universiti awam di Malaysia.
    Skop kajian sya berkaitan jalan konkrit di Malaysia dimana fokus saya berkaitan kos kitaran hayat (life cycle cost) untuk kerja pembaikan dan pemulihan jalan konkrit. saya sedang mengumpulkan maklumat berkaitan kerja-kerja jalan konkrit di Malaysia dan mencari responden berkaitan bidang ini untuk membantu dalam kajian saya. Jika tidak keberatan, boleh saya minta jasa baik puan untuk membantu sya mengenal pasti pegawai atau sesiapa yg mempunyai info dan pengetahuan dalam bidang ini bagi membantu kajian saya? Atau boleh saya dapatkan contact puan untuk berhubung dgn lebih lanjut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila tinggalkan email atau no hp pn boleh?

      Delete

tanks for your text...he3

Powered by Blogger.

Followers