Proof Rolling Test untuk Projek JKR

As-Salam,

Untuk makluman tujuan proof rolling test adalah untuk memastikan kekuatan mampatan permukaan subgrade memenuhi sepesifikasi semasa compaction dilakukan di tapak. Sepertimana yang terdapat di dalam sepesifikasi JKR yang menyatakan:

Objective: The purposed of this method is to perform the testing of the stability and uniformity of the subgrade compaction in compliance with the specification


Skop kerja bagi proof rolling ini adalah:

  • Perlu mengenal pasti lokasi CH sepertimana yang terdapat di dalam lukisan.
  • Ujian ini dijalankan di atas permukaan subgrade apabila compaction sudah mencapai 95% of the maximum dry density and trimming capping as per specification tolerance
  • Dijalankan di permukaan formation level (iaitu lapisan subgarde) sebelum kerja-kerja pavemant dilaksanakan

Peralatan:
  • Mesin proof rolling yang perlu mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
    • Tandem axle, dual whell truck (bermaksud tandem yang mempunyai gandar di bahagian kiri dan kanan yang perlu ditarik tengan trak)..kalau kurang paham sila rujuk gambar di bawah (contoh bagi projek Seksyen 3E2)
    • Saiz tayar - 508mm (20 inci)
    • Tayar pressure - 1030 kPa (150psi)
    • Berat max. yang diperlukan adalah 50 000kg (50 tan) - Kebisaan mengunapakai kiub konkrit semasa load test/ atau perlu kiub konkrit yang bersesuaian.
  • Stright edges, measuring tape (Boleh mengunapakai semula peralatan untuk CBR test)
  • Tire pressure gauge 
**untuk penyediaan mesin ini mungkin mempunyai sedikit kesukaran kerana tandem axle ini sukar diperolehi disamping perlu menyediakan tayar yang besar untuk menampung berat kiub konkrit tersebut. Sehubungan dengan itu pemilihan tayar kadang-kadang amat sukar sehingga terpaksa mengunapakai tayar mati. Ini adalah kerana bagi mengelakkan daripada tayar meletop/ lori akan terbalik. Tetapi sebarang keputusan untuk merealisasikan peralatan tersebut adalah di atas persetujuan S.O.


Contoh proof rolling yang digunapakai di tapak projek



Prosudur/tatacara kerja di tapak:
  • Mengenalpasti lokasi kawasan 
  • Proof rolling test tidak boleh dijalankan jika lapisan subgrade terlalu kering atau terlalu basah dan jarak mestilah kurang daripada 4.6 daripada abutment / retaining wall (ini bermaksud gelekan permukaan tayar lori tersebut perlu dielakkan 4.6m  daripada bahu jalan jika di kawasan fill area)
  • Perlu mematuhi skop kerja dan peralatan seperti senarai di atas
  • Ujian dijalankan di bahagian lapisan subgrade iaitu 300m fill
  • Kelajuan mesin proof rolling adalah 4.0km/h sehingga 8.0km/h atau berjalan dengan kadar yang sesuai tanpa masalah. (kelajuan perlu disesuaikan untuk dengan mengambilkira settlement, cracking, elastic movement or plastic movement daripada lenyekan permukaan tayar dan bahagian subgrade.
  • Proof rolling test perlu dilakukan selari sepanjang jajaran jalan (longitudinal lanes)

Contoh bilangan proof rolling test yang perlu dijalankan 
jika mempunyai 2 tayar per gandar.


Selepas gelekan ke atas lapisan subgrade telah dilakukan, untuk mengetahui test ini lulus atau fail di ch. tersebut, nilai lekukan di bawah tayar proof rolling hendaklah ditentukan. Kaedah ini dipanggil sebagai 'Failure Deformation Limit (FDL)'

yang dimaksudkan FDL adalah 
bacaan yang diambil diantara gelekan tayar dan level asal permukaan lapisan subgrade
(level yang dimaksudkan adalah 150mm/ tinggi edge)


Contoh bacaan yang akan diambilkira selepas gelekan 


Nilai mendapan FDL permukaan lapisan subgrade akan diambilkira sepertimana contoh pengiraan R di gambar di bawah :

i.    Settlement or Deflection; < 25mm = Acceptable
ii.   Settlement or Deflection; > 25mm but < 50mm = Acceptable 
      (if there not substantial cracking  or lateral movement of the soil).
iii.  Settlement or Deflection; > 50mm but < 150mm = Fail
iv.  Settlement or Deflection; > 150mm = Fail
      (to use remedial works for soft subgrade clause)

untuk lebih memahami cara pengiraan nilai R adalah merujuk contoh ini


Maaf oleh kerana malas nak translate mengunapakai ayat buku sahaja.

Apa yang dimaksudkan ayat di atas adalah:
  • Jika mendapan tanah di antara 25mm sehingga tidak melebihi 50mm maka test tersebut dikira lulus. (namun perlu memastikan tanah tersebut tidak ada cracking dan enapan yang terlampau)
  • Namun, jika mendapan mendapan melebihi 50mm sehingga 150mm permukaan subgrade perlu wat kerja rework seperti scrapers kembali permukaan tersebut, compact kembali dan ambil bacaan FDT.
  • Dan jika mendapan melebihi 150mm pula, perlu membuat remedial work (ok ini susah sikit prosuder die)

Remedial work yang dimaksudkan adalah :

Kerja-kerja penambahbaikan bahagian subgred level. Apabila lapisan subgred didapati gagal (bacaan mendapan melebihi 150mm) maka pihak kontraktor perlu melaksanakan kerja-kerja penambahbaikan terhadap kegagalan lapisan tersebut, iaitu perlu removed lapisan subgrade tersebut setinggi 300mm (di atas arahan/persetujuan daripada S.O) dan perlu digantikan dengan lapisan tanah yang sesuai sehingga formation level.

Maksud tanah yang sesuai yang perlu diganti perlulah memenuhi spesifikasi yang ditetapkan (ini perlu merujuk dokumen kontrak) dan perlu di compact lapisan demi lapisan. 



Sumber artikel ini adalah daripada :
> JKR Standard Specification -  Section 17 - Proof Rolling Test (bagi projek CSR)
> Rujukan nota supervision team Projek CSR Sek. 3E1 dan 3E2



Nota kaki :

-  Terima kasih kerana telah up kan entry ini menjadi di anatra carian utama di laman sesawang Google Malaysia.
-  Tulisan article saya ini adalah berdasarkan bacaan standard spesifikasi dan permerhatian/ tunjuk ajar oleh supervision team semasa taklimat dan pelaksanaan di tapak bina.
-  Sebarang komen/ pembetulan kesilapan bagi penambahbaikan ruangan article ini adalah amat digalakkan. Seperti typo kesilapan maklumat dan lain-lain.

Sekian, terima kasih.




3 ulasan:

  1. Proof Rolling Test untuk Projek JKR..ade ke spesifikasi ni..?tolong emel sy..

    ReplyDelete
  2. Spesifikasi ini adalah berdasarkan projek ini..namum boleh digunapakai jua
    jika tuan mahu sebagai rujukan boleh dm email tuan...
    terima kasih

    ReplyDelete

tanks for your text...he3

Powered by Blogger.

Followers