Catatan seorang pengembara

As salam,

Diriku seorang pengambara,
Mengembara bagi menghilang sisi yang lara,
Namun tiada beza nasib seorang pengembara,
Kerana ketika mengembara terdapat banyak sisi duka daripada berita yang gembira..

Ketika mengembara terdapat banyak pengalaman yang telah dipelajari olehku,
Ternyata diriku hanya insan yang kedil yang tiada punyai apa-apa menyebabkan aku reda dengan takdirku,
Menyebabkan aku lebih merintih kepada-Nya yang satu..

Karana setiap lara ku ini tidak perlu la dititipkan di catatan duka,
Kerana diriku sudah terbiasa,
Hanya airmata menjadi peneman dikala diri dikala duka,
Namun kadang-kadang terkucil jua,
Meluahkan perasaaan di cacatan duka walaupon hanyalah publish sementara..

Oleh itu aku sering melihat sinar cahaya disebalik awan-awan yang megunjung tiba,
Kerana disitu akan muncul pelangi walupon sekejap sahaja,
Kerana itu aku lebih mencari hikmah bagi setiap luka-luka..

Untuk menjadi seorang pengembara perlu bersedia dari segi segalanya,
Kekuatan dari segi fizikal dan paling penting mental kerana dugaan kewangan memang segalanya,
Oleh itu aku lebih mencari dari segi pengalaman sahaja,
Kerana pengalaman memang memang tiada tolok harga nilaiannya..

Oleh itu jika sebarang tomahan dan cacian aku terima seadanya,
Kerana hatiku telah lama mati,,
Sejak sebelum aku  memilih jalan untuk menjadi pengembara lagi..

Namun kini keluargaku sering mengigatkanku,
Untuk berhenti dari kembaraan ini,
Untuk pulang kembali di daerah ku mencari rezeki dahulu,
Kadang-kadang aku rasa persolan itu sering memberatkan lagi masalahku ini,
Kerana jika aku pulang ke sana.. mampu kan aku mengawal diriku supaya x menjadi seperti dahulu,
Arrgh kadang-kadang aku pon x paham diri ku yang tak serik dilukai ini...

Aku terima sahaja takdirku ini sebagai pengembara,
Kerana di dalam islam pon mengalakkan untuk mengambara,
Untuk melihat keindahan ciptaannya dan mempelajari sifat dan ragam manusia..

Nota kaki..
Huum sedaya upaya jua menulis cerpen luahan ini walaupon aku tahu amat teruk susunan bahasanya..
Kerana aku bukan pandai berpuitis orangnya.. haha
Tetapi aku sedaya upaya jua menulisnya..


throwback gambar diambil di PCB..
pemergiaan ku ke KB untuk menuntut ilmu..
kerana jarang ilmu diberi dengan percuma


0 ulasan:

Post a Comment

tanks for your text...he3

Powered by Blogger.

Followers